Recenzia - Patricia Briggsová: Ohnivý dotyk,

Ohnivy dotyk - obalka

Pri písaní knižných sérií sa skoro každému autorovi skôr či neskôr prihodí, že ho prepadne kríza. Nie je jednoduché žiť so svojou literárnou postavou celé roky. Treba budovať okolo nej svet, hádzať jej polená pod nohy, starať sa, aby mala proti čomu a za čo bojovať, vnútorne rásť, a aby to všetko logicky fungovalo a bolo pútavé. Autor série v istej fáze zvykne pociťovať tvorivý blok, nedostatok nápadov a občas aj nenávisť. Lenže kým sa knihy predávajú, vydavateľ mu zabiť jeho literárneho hrdinu nedovolí. Vo výsledku je nová kniha je o čosi horšia ako tie predchádzajúce. A tá ďalšia… príkladov je mnoho. Preto je priam neuveriteľné, že deviata kniha zo série Patricie Briggsovej o (bývalej) automechaničke Mercedes Thompsonovej (MT) si stále drží príťažlivú úroveň. Miestami dookonca preblikávajú aj bonusy ďalšieho levelu.

Ak ste sa doteraz s Mercedes nestretli, vaša škoda. Je to meňavec, v podstate takmer jediný svojho druhu. Ako kojotka bola vychovaná vo vlkodlačej svorke, a nie v hocijakej. Preto ju slasti a strasti plynúce zo vzťahu otca a adoptívnej dcéry spájajú s najvyšším šéfom všetkých amerických vlkov. Jej manželom je Adam, charizmatický muž, ktorý potom, ako sa vlkodlaci podujali vystúpiť na verejnosť, stal mediálnou tvárou chlpatej menšiny. Pred nejakým časom sa za dramatických okolností odhalili ľuďom aj fae, ďalší inteligentný druh, s ktorým sa človečenstvo musí deliť o vzduch. Upíri zatiaľ čušia pod chrastou.

Pre nás ostatných je už Mercy takmer ako rodina. V predchádzajúcom dobrodružstve sme jej držali palce, keď zachraňovala zadok Adamovej bývalej žene Christy, ktorá sa zaplietla s pradávnym bohom sopiek. Rany sa kojotke už takmer zahojili, ale autoopravovňa ešte stále nefunguje. Ale Mercy sa nemôže sťažovať na nedostatok práce. Po záchrane nevinných civilov, ktorých napadol šialený troll, prinesie domov niečo viac, než len zatúlané šteniatko. Ľudské dieťa, ktoré prežilo Pod kopcom a ktoré ovláda takú mocnú mágiu, aká je odopretá aj najvyšším fae. Pod vplyvom udalostí Mercy zoberie celé mesto a jeho obyvateľov pod ochranu Adamovej svorky. To sa mnohým nepáči a vystrkujú rožky. V Mercinej domácnosti to hustne, a do toho všetkého sa začína všeobecná poľovačka na zázračného chlapca, ktorý už storočia chlapcom nie je.

Tu sa musím pristaviť. Je snáď náhoda, že Briggsovej Ohnivý dotyk vyšiel aj v origináli približne v rovnakom čase ako kniha zo série o Kate Danielsovej (KD) Magie změny od Ilony Andrews. V oboch sériách autori narábajú prakticky s totožnými prvkami, pričom nemyslím len vlkodlakov, upírov, čarodejníkov či magické bytosti. Ústredných hrdinov tvorí naoko nesúrodá dvojica – v KD sérii je to megadominantný levodlak Curran a magicky obdarená Kate, dedička, v MT sérii je to hypersuperdomi­nantný vlkodlak Adam a magicky obdarená Mercedes. Dedička. V jednom i druhom prípade má žena subjektívne aj objektívne problémy začleniť sa do partnerovej svorky a v oboch prípadoch je adoptívnou matkou pubertálnej dcéry. Čitateľ sa proste neubráni dojmu, že si autori navzájom pozerajú do poznámok alebo snáď postupujú podľa nejakého kľúča na základe výskumu preferencií čitateľov. Podobnosť kulminuje práve v ostatných dvoch knihách, kde sa jedna i druhá zápletka točí okolo bytostí ovládajúcich oheň a okolo problémov plynúcich z toho, že v jednej i druhej knihe si hlavná ženská postava nárokovala mesto ako svoje územie. Ba čo viac, autori už pracujú nielen s totožnými motívmi, ale aj s výrazivom, napr. „slovo moci“.

Tu sa, našťastie, podobnosť viac-menej končí. Kým Andrews využíva pre rozbehnutie príbehu pomerne komorné prostredie a spoločenské vzťahy, Briggsová pracuje so svetom, resp. realitou s omnoho širším záberom. Tam, kde Andrews prifarbí napínavý akčný dej hravosťou, Briggsová stavia na minimalistickom prekáraní a popkultúrnych odkazoch. Prepracovanosť rôznych spoločenských usporiadaní i uveriteľnosť jednotlivých postáv je u Briggsovej obdivuhodná. Autorka dbá na detaily a ani v tejto knihe nenájdete čarovnú palicu zavesenú nad kozubom, ktorá by do konca nevystrelila. Potom, ako nás v prvých knihách série až nadmieru oboznámila s komplikovanými spoločenskými pomermi a duševnými pochodmi vlkodlakov, našla priam dokonalý súzvuk akcie, napätia, emócií, tajomstva, psychológie, humoru a magickosti v pravom slova zmysle. A toho sa drží.

Ohnivý dotyk patrí medzi tie knihy zo série, ktoré sa dajú čítať aj samostatne, ale znalosť predchádzajúcich kníh rozhodne zvýši zážitok z čítania. Napríklad jednu z dôležitých postáv Ohnivého dotyku – upíra Thomasa Haa a jeho známu mali čitatelia možnosť spoznať v poviedkovej zbierke Mihotavé stíny a poznať okolnosti, za ktorých sa Thomas a Margaret Flanaganová zoznámili, je pridanou hodnotou k čítaniu najnovšej knihy.

Takže čakanie na krízu zasa nevyšlo. Chvalabohu. Namiesto toho sa sme sa dočkali dychberúcej jazdy s našimi starými známymi, s náznakom, že autorka sa zatiaľ podliezať latku kvality série nechystá. Naopak. Teším sa na budúci diel, pretože podľa toho, čo bolo naznačené, Mercedes čaká dobrodružstvo, aké sa pošťastí len párkrát v živote. Aj to nie každému.

Ohnivý dotyk (Orig.: Fire Touched)
Séria: Mercedes Thompsonová 9
Žáner: urban fantasy