Recenzia – Patricia Briggsová: Smrtící žár,

„Drahý, chcela by som dieťa.“
„Hm.“
„Drahý, strašne by som chcela dieťa.“
„Hm.“

„Drahý, vieš, čo by som si najviac priala na narodeniny?“
„Koňa?“

Charles Cornick, hoci je vlkodlak a k tomu Indián, predsa je len chlap. To znamená, že počuje iba to, čo chce. Na základe horeuvedeného usúdi, že jeho partnerka Anna si proste potrebuje oddýchnuť a trochu si povyraziť, preto ju zoberie na známu konskú farmu, aby si tam vybrala chýbajúceho člena rodiny. To by ale nemohol byť desivý vrchný likvidátor a jeho milovaná láskavá omega, aby sa aj párdňová dovolenka nezmenila na nebezpečné dobrodružstvo.

Ide, samozrejme, o deti.

Chelsea je vzornou modernou matkou. Kedysi zažila mnoho zlého, a tak si veľmi váži, že jej druhý muž Kage je nielen starostlivým manželom, otcom a otčimom, ale perfektne sa vie obracať aj v rodinnom podniku. Kage má lásku ku koňom v krvi – veď jeho predkovia, rovnako ako Charlesovi, sa nie v dávnych dobách preháňali po prériách bez sedla. Chelsea je rozumná žena bez predsudkov, z moderného sveta, vzdelaná, pracovitá a tolerantná. Ako sa hovorí, baba do koča i do voza. Preto keď raz vezme dlhý nôž a s krvou podliatymi očami začne naháňať svoje potomstvo, nemôže to byť s kostolným riadom.

A ani nie je. Stane sa veľká tragédia a nebyť vlkodlačieho páru trénovaného riešiť konflikty najrôznejšieho druhu, nešťastie by bolo ešte väčšie. Menšie zlo však nie je pochuti každému, najmä nie nestorovi Kageovho rodu, ktorý by rád vo svojej svorke iných vlkodlakov a nie tých, ktorých mu doprial osud Charlesovými zubami.

No nezostáva len pri tomto konflikte. V meste miznú deti, a to tak rafinovane, že nebyť tejto nešťastnej udalosti, nik si to ani nevšimne. Všetky stopy vedú k fae, majstrom prevlekov, mámenia a klamu. Charles a Anna sa púšťajú do pátrania, zatiaľ čo v pozadí sa odohráva veľký rodinný spor medzi štyrmi generáciami koniarov. Navyše nad všetkými visí vojnová sekera, čo už už pretne aj tak tenučnú nitku, ktorá zväzuje chatrný mier medzi ľuďmi a fae.

Táto kniha je iná. Jej epický potenciál je útlejší, ako sme boli zvyknutí v predchádzajúcich Briggsovej románoch. Čo sa týka motívov a deja, mohli by sme skôr hovoriť o novele ako o románe. Uspokojivý rozsah vznikol pohľadmi rôznych aktérov na tú istú situáciu, a treba uznať, že autorka je už v tejto praktike majster. Dynamika a prvky napätia sú tu tiež potlačené. Dokonca aj situácie, ktoré by pri inom spracovaní vyzneli infarktovo, sú tu podané hravou, opisnou až konverzačnou formou. Niekedy je konanie postáv až absurdne zľahčujúce, vzhľadom na okolnosti, ktorým musia čeliť. Ale možno sú koniari a vlkodlaci zvyknutí na rýchle zvraty osudu. A tak sa hneď po objavení kopy mŕtvych tiel idú pokochať ďalším koníkom na zozname, prípadne do auta so sebou zoberú čerstvo premeneného vlkodlaka, akého by v iných knihách strčili do striebornej klietky a tri noci meditovali, či ho zabiť radšej hneď alebo sa za neho modliť a podávať mu ticho, teplo a tekutiny. Na druhej strane, čitateľ sa dozvie veľa zaujímavých podrobností o chove rôznych plemien koní a o jazdeckých súťažiach, až v závere máte nutkanie navštíviť najbližší ranč. V knihe je konečne venovaný väčší priestor aj pôvodnému obyvateľstvu Ameriky a jeho integrácii v modernom svete, čo vzhľadom na to, že hlavná hrdinka série o Mercedes Thompsonovej má indiánsku krv, dosiaľ dosť chýbalo. Čo je vlastne Smrtící žár a prečo sa tak kniha volá, sa však nedozvieme. Výsledok je poučný, oddychový, akoby si aj autorka po predchádzajúcich knihách chcela odpočinúť od obhrýzania nechtov, a napísala si novelku, ktorú je najlepšie si prečítať na deke pri jazere. Cliffhanger na konci ale funkčne čitateľa navnadí, aby sa tešil na pokračovanie.

A na záver poučenie z knihy: Ak žena od chlapa dačo chce, treba mu to povedať narovinu a po lopate. Ak nepochopí na prvýkrát, treba lopatu použiť druhýkrát a s odstránením následkov pomôžu kamarátky.

Prípadne svorka.

Smrtící žár (Orig.: Dead Heat)