Recenzia - Patricia Briggs: Dlouhé ticho, Sprievodca kojotodlaka po Prahe

dlouhe-ticho-obalka

Dlouhé ticho je už desiatou knihou zo série Patricie Briggsovej o automechaničke Mercedes Thompsonovej. Predchádzajúce diely dokázali, že autorka dokáže vybudovať pútavý príbeh so silnými postavami, ktorým musíte držať palce, a nenápadne ho pretkať kopou informácií o fungovaní fiktívnych druhov a ich spoločenstiev, vrátane ich dokonale prepracovanej psychológie.

Pri recenzovaní predposledného dielu som vyslovila názor, že nikto z autorov podobných sérií nedokáže udržať vysokú latku kvality večne. Raz musí zákonite dôjsť k poklesu. Otázne je, či tento pokles je trvalý, až kým sa krivka nepriblíži k nule, alebo čítavosť autorovej tvorby má tvar amplitúdy.

Briggsová je, zdá sa, ten druhý prípad.

Ak ste sa len teraz prebrali po búrlivej noci, ktorá trvala niekoľko rokov, a neviete, kto je vlastne Mercedes Thompsonová, nuž – ide o zložitý prípad. Dcéra Kojota, áno, toho s veľkým K, ktorý je vo svojej podstate niečo ako trochu ľahkovážnejší a škodoradostnejší Manitú a vo vzťahu k ženám má maniere ako Zeus. Mercy je jediná verejne známa svojho druhu. Vychoval ju najvyšší šéf amerických vlkodlakov, čo jej značne pomáha udržať duševnú rovnováhu, keďže je vydatá za fešáckeho vodcu svorky v Tri Cities a vychováva jeho dcéru. Pôvodne sa živila opravovaním áut nemeckých značiek, ale z nového statusu jej vyplynuli ďalšie povinnosti. Okrem Mercy a vlkodlakov žijú na tomto svete ešte upíri, fae a Siví pání – a samozrejme ľudia.

Aj keď je Mercy mrňavá, zraniteľná a jej kojotia podoba je ešte menšia a svojím šteniatkovským spôsobom zraniteľnejšia, medzi rečou ju niekto označil za najsilnejšiu osobu v meste. Nebolo to náhodou. Mercedes je totiž katalyzátor krížený s rozbuškou a hasiacim prístrojom a kade ona prejde, tam častokrát nezostane kameň na kameni. Takže každý logicky uvažujúci tvor si hneď uvedomí, že uniesť toto výnimočné stvorenie asi nebude najlepší nápad.

Napriek tomu sa tak stalo.

Únoscu neľutujme. Aj keď má tendenciu vyzerať ako Antonio Banderas v Interview s upírom, čo sa stane, to si zaslúži. Nielenže sa po Mercyinej chladnúcej stope pustí jej manžel Adam so svojou starostlivo vybranou suitou, ale malá kojotka si dokáže poradiť aj sama a popri tom poriadne zamútiť pokojné a ustálené hladiny upírsko-vlkodlačích vôd v Starom svete.

A v tom je aj ten povestný uzlík. Dobrodružný útek sa mení na dobrodružný trip s poznávaním nových krajín a nových ľudí, respektíve viac neľudí. Autorka síce nahádzala utekajúcej kojotke pod nohy pestré priehrštie polien, ale tak akosi sa o Mercedes nebojíte. Matne totiž tušíte, že to až také vážne nebude, lebo ide o urban fantasy verziu pesničky „a nic se jim nestalo“. V každom prípade, Briggsová znova odhalila čo-to z Mercyiných schopností zdedených po tatovi a hojný podiel venovala aj odkrytiu minulosti a prítomnosti kojotkinho kamaráta upíra Stefana. Skromný dej autorka pretkala príťažlivými bojovými scénami aj pascami spoza drahých baldachýnov, pôvabnými, priam rukolapnými reáliami a povesťami stovežatej Matičky, ale najmä živými a hmatateľnými postavami, ktoré ako keby ste poznali. A ak sa trochu orientujete vo fantastike v Čechách a na Slovensku, možno ich aj poznáte.

Amplitúda kvality, resp. pútavosti knihy, má však ešte jeden aspekt: Spodná časť vlnovky sa nemusí príliš priblížiť k vodorovnej osi. A kniha Dlouhé ticho sa, našťastie, do týchto hodnôt tiež nedostala. Aj keď v rámci autorkinej tvorby nepredstavuje vrchol, stále je to kus príjemne ubiehajúcej urban fantasy. Okrem tých samozrejmých akčných záležitostí, napínavých intríg a vynaliezavých riešení poodhaľuje zo života upírov, vlkodlakov a Mercedes Thompsonovej zaujímavé podrobnosti, o ktorých sme dosiaľ netušili.

A prinajmenšom vás Briggsová spolu s Mercy povodí po svojich obľúbených miestach českej metropoly.

Dlouhé ticho (Orig.: Silence Fallen)
Séria Mercedes Thompsonová 10