Recenzia: Magie změny,

Magie-zmeny-obalka

Keď v ostatnej knihe s názvom Magie ničivá Kate Danielsová zabrala Atlantu, urobila to v núdzi a časovej tiesni, takže si nemala kedy svoj krok premyslieť. V závere predchádzajúcej časti došlo aj k iným prevratným zmenám, s ktorými sa musí Kate vysporiadať. A neostalo iba pri nich.

Že neviete, kto je Kate Danielsová? Ale choďte. Veď Magie změny je už ôsmou knihou autorskej dvojice píšucej pod menom Ilona Andrews. Je to tá – o bývalej žoldáčke, členke rádu, súkromnom očku, dedičke najhoršieho požehnania v dejinách ľudstva, adoptívnej mame a partnerke voľakedajšieho šéfa atlantského zverinca, ktorý sa podľa potreby mení na obrovského leva. Veď tak ho aj dostala. Na „na čiči“ a na mašličku. V žánri upírskej a kožomeneckej fantasy patrí táto séria k javom hodných čitateľskej pozornosti. Okolo štandardných ústredných postáv – on („pán šeliem“ ako terminus technicus), ona (niečo bojovné a magické) a ich puberťáčka – sa krúti vír iných postáv a udalostí väčšinou dobrodružného a detektívneho charakteru. Séria o Kate je, na rozdiel od ďalšej žánrovej pozoruhodnosti – série o Mercedes Thompsonovej od Patricie Briggsovej -, relatívne komorná a väčšina pozornosti sa sústreďuje na hlavnú hrdinku a jej rodinu a blízkych, ktorých okruh sa vzhľadom na jej a partnerov pôvod stále rozširuje. Špecifikom sveta Ilony Andrews je jeho svojské fungovanie: Nielenže tu žijú popri ľuďoch aj upíri, záhadný Ľud, rôzni kožomenci, čarodejníci, démoni a jeden Staviteľ veží, ale v tomto svete sa vlny mágie neovládateľne striedajú z vlnami technológie, čo prináša rad zaujímavých komplikácií. A popri tom všetkom tu fungujú jednotlivci a organizácie, ktorí sa snažia do celého toho virvaru vniesť aký-taký poriadok, a iní, ktorí ho využívajú vo svoj prospech.

Ale späť ku knihe. Súčasťou nárokovania Atlanty boli aj isté sľuby. A tak sa teraz Kate, Curran a ich dcéra Julie učia žiť ako bežná rodinka v domčeku na predmestí. Z tejto zmeny vyplývajú isté ekonomické aspekty. Rodina je teraz odstrihnutá od dovtedajšieho prísunu financií a Katina agentúra ani zďaleka nedokáže pokrývať náklady na živobytie, takže treba sprevádzkovať iné zdroje. Ďalším nezanedbateľným faktorom je, že nové usporiadanie vyžaduje pretrhnutie starých väzieb so svorkou, čo mnohí – z rôznych príčin – neznášajú dobre. Takže v domčeku na predmestí je akomak rušnejšie, ako by si jeho obyvatelia a hlavne ich susedia priali. A akoby to nestačilo, Kate dýcha na päty otec so svojimi vlastnými predstavami o tom, ako by jeho jediná dcéra mala nakladať so svojím životom.

Do toho vstúpi tajomná moc, s ktorou sa Kate dosiaľ nestretla. Jej priateľ zmizne a svorka sa z istých príčin dištancuje. Agentkino pátranie sa rýchlosťou magickej erupcie zmení z jednoduchého detektívneho prípadu na snahu o zabránenie katastrofe nedoziernych rozmerov. Niet polien, ktoré by jej nehodili pod nohy, ale malá bývalá žoldnierka sa neúnavne derie vpred odhodlaná nenechať kameň na kameni, kým nezbaví svet hrozby. A keďže malá kopa pýta viac, ukáže sa, že vlastniť mesto inkognito nie je tak celkom možné. Či to prežije Katin ťažko vybudovaný vzťah s Curranom, jej zdravie a či to prežije ona sama, je tentokrát vskutku otázne.

Pri Ilone Andrews sme si už zvykli na rýchly spád. Jedna prekérna situácia stíha druhú bez toho, aby si Kate stihla aspoň zaceliť bodné rany, popáleniny, zlomeniny a často i dušu. Fanúšikovia série dúfajú, že si Kate stihne vydýchnuť aspoň medzi jednotlivými knihami. Tentokrát však dostala na frak kapitálne a strach o hrdinku je tu namieste. Rytmus knihy je dôkazom o vypísanosti autorov a ich láske k téme. Akčné scény striedajú zaujímavé právnické a ekonomické jednania, ktoré sa inde bežne považujú za nudné. V tejto knihe sú však zrkadlovým odrazom zúrivých súbojov mečmi, pazúrmi a zubami. Len ako bojisko tu namiesto rozvalín mesta slúži poradná sála cechu alebo kuchyňa a smrtiacimi zbraňami sú tu informácie a um. Autori v každej ďalšej knihe na svojom svete ďalej pracujú. Rozvíjajú ho, premazávajú kolieska, pridávajú nové zariadenia, rozbehávajú to, čo dosiaľ stálo opomenuté alebo len nadškrtnuté. Hlbšie nazrieme do vedeckých metód Biohazardu aj nevedeckých metód Rádu, zistíme dôležitý fakt o ghúloch a podučíme sa niečo nové o exotických démonoch. Svoje miesto si v knihách tradične nájde aj humor – veď Ilona Andrews očividne píše túto sériu s radosťou. Dokonca pár stránok zaberú aj intímne scény, i keď tu na môj vkus autori zašli trochu priďaleko, resp. prihlboko. Možno sa inšpirovali inými vychytenými eroticko-upírskymi romancami, kde čitateľ tieto scény vyhľadáva, lebo sa konečne deje aspoň niečo zaujímavé. Alebo musia proste plniť kvótu. V knihe plnej pútavého deja však podrobný opis koitu pôsobí fádne a čitateľ má nutkanie ho preskočiť. V každom ohľade však Magie změny nesklamala očakávania a pokiaľ sa v nasledujúcej knihe udeje to, čo bolo v tejto naznačené, zasa sa máme na čo tešiť. Ja sa teším určite.

Bonusom na záver je príhovor prekladateľky, kde sa čitateľ dozvie o záludnostiach prekladu knižných sérií, kde často ani autori vopred nevedia, ako a do čoho sa ich postavy neskôr rozvinú. Je to milá a vďačná bodka pre fanúšikov série a pôsobí ako druhá katarzia za šialenou jazdou, ktorú nám autori Magie změny dopriali.

Magie změny (orig.: Magic Shifts)
Séria: Kate Danielsová 8
Žáner: fantasy