Recenzia – Lenona Štiblaríková: Tester,

Tester - obalka

Akčnými military scifíčkami sa pôvodná slovenská fantastika vonkoncom nehemží. Po takomto žánri ale prednedávnom siahla Lenona Štiblaríková a vcelku zručne ho posadila do známeho domáceho prostredia.

Hlavný hrdina Vlastimil, volajme ho proste Milo, pracuje ako tester. Keďže testuje novo vyvinuté zbrane, má ešte jednu funkciu, eufemisticky nazvanú „stopér“. Nie, to nie je človek, ktorý profesionálne stojí na okraji vozovky a na prsiach drží áštvorku s načmáranými písmenami NR. Stopér je štátom platený človek, ktorý stopne iného človeka v nezákonnej činnosti. Zvyčajne zbraňou, ktorú práve testuje. Milo je vo svojej práci dobrý. Viacerí by ho radi zverbovali, ale on zostáva verný svojmu zamestnávateľovi, ktorým je BRAZ. Bratislavské závody, jedna z troch najväčších zbrojárskych firiem v republike.

Ale aj majster tesár sa utne. A tak sa stane, že raz obávanému stopérovi ukradnú frajerku rovno z postele. Pritom slečna Alica nie je len tak hocikto, ale dcéra riaditeľa BRAZu. Milo sa oficiálne púšťa po komplikovanej stope únoscov. Aby mu samému nebolo smutno a aby bola akcia poistená, ide s ním Katarína. Tiež stopérka. Žiadna prírodou obdarená paripa natiahnutá v čiernej koži. Katika je smrtiace komando v jednej osobe, ktorej efektivitu zvyšuje fakt, že má meter dvadsať, vo vlasoch mašľu a v ruke lízanku.

Podľa toho, čo dosiaľ vieme, by sme mohli očakávať akciu v štýle 96 hodín. Ale nie je to tak. Záujem otca o osud jeho dcéry je totiž podozrivo vlažný a ani samotný Milo neprežíva vnútorné muky pri pomyslení, čo s jeho drahou stvárajú únoscovia. Čitateľ hneď na začiatku nadobudne dojem, že Alica v tomto príbehu asi nebude takou dôležitou persónou. Potom ani nenastane veľké prekvapenie, keď sa po napínavých naháňačkách, prestrelkách a zvratoch pozornosť hrdinov obráti iným smerom.

Dej knihy sa odohráva v blízkej budúcnosti. Vlastne to človeku pripadá, akoby to bolo teraz. Tento dojem autorka udržiava trefnými odkazmi na mnohé problémy, ktoré nás aktuálne štvú vo svete, kde Slovensko ešte nie je zbrojárskou veľmocou. Napriek tomu si veľmi rýchlo zvyknete na fakt, že práve vývoz zbraní je to, čo slovenskú ekonomiku drží nad vodou a robí z nášho štátu spoľahlivejší azyl než za starých čias švajčiarska banka. Príbeh je pretkaný dialógmi, ktoré sa miestami stávajú kostrou akcie. Tento štýl značne dynamizuje dej a prekáranie medzi Milom a Katikou na pozadí hvižďania striel a výbuchov pôsobí pritom sviežo. Lenone Štiblaríkovej sa musí uznať, že vynaložila očividné úsilie osvojiť si problematiku strelných zbraní a rôznych spôsobov hromadného ničenia. Laika ako mňa teda pri čítaní nerušia žiadne technické nezrovnalosti. Navyše má autorka v tomto smere pár na pohľad efektívnych nápadov.

Čitateľa však môže zaskočiť zvolená kompozícia. Honba za únoscami v reálnom čase trvá veľmi krátko, ale tvorí absolútnu väčšinu knihy. Nasledujúcim prevratným udalostiam autorka venuje len kapitolku a ku koncu nájdeme opisné zhrnutie, na čo všetko sa ešte prišlo a aké ďalekosiahle následky tento prípad priniesol. Čo je naškodu, lebo autorka do niekoľkých odsekov vtesnala námet a reálie celého ďalšieho románu. Ostáva len dúfať, že sa k téme ešte vráti a rozpracuje ju. Nedá sa nepristaviť aj pri hrubiciach, ktoré pri čítaní udrú do očí, hoci zďaleka ich už nie je toľko, ako v predchádzajúcich knihách z tohto vydavateľstva. Na knihe však poznať, že autorka je už „vypísaná“, a tak text plynie celkom hladko.

Napriek spomenutým výhradám je Tester rýchlo sa odsýpajúca nenáročná oddychovka prešpikovaná ľahkým humorom a odkazmi, ktoré sú Slovákovi blízke. Po vesmírnych cestopisoch (technickom a astrálnom) a po výbornej mestskej fantasy Lenona postupne pridáva ťahy štetcom na biele miesta pôvodnej slovenskej fantastiky. Môžeme sa len tešiť, kam zabŕdne nabudúce.

Tester
Žáner: akčná military science-fiction
Autorka: Lenona Štiblaríková