Recenzia: Justice League,

Zatiaľ čo kasy kín valcuje Thor so svojou družinou bojujúcou proti bohyni odkiaľsi zo záhrobia, aby zabránili koncu sveta, do premietacích sál sa s veľkým treskom nahrnul Batman so svojím tímom. Aby bojovali proti bohu odkiaľsi zo záhrobia a zabránili tak koncu sveta.

Začína to ale relatívne potichu. Tu a tam, teda v Gothame a Metropolis zmizli nejakí ľudia. Svedkovia ako únoscu opisujú postavu, ktorá nápadne pripomína chlapíka v kostýme netopiera. Skutočnosť je iná – ide o nočnú moru každého, kto trpí strachom z hmyzu. Keď si však na vás sadne po zuby ozbrojená dvojmetrová mucha s kedysi ľudským ksichtom, nemusíte byť rovno insektofób, aby ste vzývali boha plienok. Navyše, to mračno múch je len predvoj.

Situácia sa priposiera všade na svete. Pár ostrých schytajú Atlantíďania a aj Amazonky dostanú poriadne na frak. Všetkému je na vine zberateľ energetických kociek, teseraktov či materských schránok. Posledná schránka je pod ochranou ľudí, teda jedného labáku. Diana z Themisciry vie, k čomu sa schyľuje, a pretože má práve voľný víkend, príliš sa nebráni návrhom Brucea Waynea postaviť sa proti zlu v superhrdinskom kolektíve.

Zápletka je jednoduchá: v prvej polovici filmu dáva Batman dokopy hrdinskú družinu, v druhej sa dosiaľ nezohratá zostava mláti s nepriateľom. Postupné presviedčanie nádejných členov Ligy spravodlivosti je uveriteľné. Nezaobíde sa bez istej dávky nedôvery, nevraživosti a predsudkov, čo v takom rôznorodom kolektíve ináč ani nejde. Pozitívom filmu sú vyvážené postavy. Každá dostala približne rovnaký priestor, aby preukázala svoju výnimočnosť i slabšie stránky. Teenager Flash je milo otravný – sú chvíle, keď by ste mu dali euro, aby si šiel radšej kúpiť zmrzlinu. Aquaman prináša skupine dekoratívnosť a hrubú silu, Wonder Woman šikovnosť, skúsenosti a zrnko pravdy. Cyborgova občas doslova rozorvaná osobnosť si musí prejsť osobným peklom, aby sa z neho stal neoddeliteľný člen tímu. Batman nevytŕča z davu, funguje ako spojovací článok a iniciátor. Superman je bodka za správami.

Hemženie na režisérskej stoličke (film dokončoval po Zackovi Snyderovi Joss Whedon) však dosť cítiť. V prvom rade si všimnete inú kameru ako v predchádzajúcom filme a najmä iný strih. Justice League je oproti Batman vs Superman juchachá jazda na húsenkovej dráhe, kde sa popri ohňostroji nájde miesto aj pre slušnú dávku humoru (na DC). Elfmanova hudba je tentoraz len hudbou v pozadí. Nedotvára film, nesnaží sa ovplyvniť atmosféru, ale na príhodnom mieste sa predsa len objaví aj známy Zimmerov motív.

Psychologizácie postáv sa do filmu veľa nevošlo. Pokiaľ je tu snaha o vykreslenie ľudského rozmeru superhrdinov, takmer všetku berie na svoje vykĺbené plecia Batman v kontakte s ostatnými. Jeho povzdychnutie nad tým, že práca ochrancu Gothamu, poťažmo Zeme, stojí človeka fakt veľa síl, je malou žiarivou perlou. Pomenej priestoru bolo venované aj vdove po najmocnejšom mužovi sveta, čo je vzhľadom na to, že ide o najsilnejšiu superzbraň proti Supermanovi, škoda. Na druhej strane, v tejto rodine sa našlo aj pár každodenných ľudských momentov: dlhy, hypotéky a tak. V kinoverzii chýbalo pár kľúčových „tichých“ scén z trailerov, takže sa môžeme nádejať, že sa objavia aspoň v režisérskom zostrihu. Rozpočet bol evidentne minutý tak, aby sa film čo najviac priblížil k momentálnemu trendu, ktorý razí Marvel. Klonovaním univerz sa však vytráca ich jedinečnosť a mnohým divákom obe štúdiá a ich kmeňoví hrdinovia začínajú splývať. Pozornému oku však nesplývajú sponzori, čo môže viesť k čaru nechceného. Napríklad okrem známej automobilovej značky tu evidentne prispel aj výrobca holiacich potrieb, hoci Affleckovi to na Datovu riťku nepristane a Cavill môže byť takto dohladka oholený jedine digitálne.

Tak či onak, najnovší film DC je parádna akčná jazda porovnateľná s ktorýmkoľvek lepším DC animákom. Vlastne si ani nevšimnete, že k naozajstnému prepuknutiu hrozby, ako bolo avizované v Batman vs Superman, ani nedôjde. A pokiaľ vznikli nejaké masívne straty na životoch, tak celonárodný smútok držia iba vrecúška pukancov, pretože tých pri premietaní Justice League padlo najviac. Česť ich pamiatke.

Justice League
Žáner: akčný, dobrodružný, sci-fi, fantasy
Výroba: USA, 2017, 120 min.