Recenzia: Doctor Strange,

Marveláci tento rok začali zábavnou akčnou konverzačkou, potom nás trochu postrašili Občianskou vojnou, ba Apokalypsou a aby sme naň predsa len spomínali v dobrom, rozhodli sa rok uzavrieť parádnym ohňostrojom dobrého príbehu a jeho dychberúceho stvárnenia. Podarilo sa?

V tejto chvíli už nedokážem rozlíšiť, čo je príčina a čo následok, ale téma multiverza je v ostatnom čase akosi in. Niežeby to vadilo. Veď v tomto „verse“ na človeka dennodenne útočí toľko problémov, že už pomaly niet kam pred nimi uniknúť. Myšlienka, že popri našom svete existuje bezpočet ďalších, robí naše každodenné prežívanie o čosi menej sivým. Aj keby to bolo za takú cenu, že na našu neborku matičku Zem každú chvíľu spŕchnu nejakí ničitelia.

Doktor Stephen Strange na prvý pohľad rozhodne neprežíva. Je inteligentný, vzdelaný, príťažlivý, podriadení sa smejú jeho vtipom a má zlaté ručičky, ktoré mu vyniesli post dobre plateného a uznávaného neurochirurga. V skratke, je to sebastredný hajzel. Všetko v jeho živote je luxusné, kým nedôjde k nehode, ktorá ho zrazí na samé dno. Ale staré včelie príslovie hovorí, že čo ťa Nepáli, nehas. Takže všetci na dno zrazení superhrdinovia sa raz poberú do Nepálu a Strange nie je výnimkou. Keď minie imanie, aby vrátil veci do starých koľají, za posledné peniaze si kúpi letenku. A jedného dňa zabúcha na dvere svätyne, kde ordinuje Prastará.

Do Nepálu sa chodí hľadať múdrosť, zdravie alebo aspoň samého seba. Strange našiel niečo, o čom ani netušil, že ani netušíme. Keď človek s takým vysokým egom a neukojiteľnou zvedavosťou narazí na žriedlo nepredstaviteľnej moci, môže to dopadnúť všelijako. V Strangeovom prípade z toho vznikla inteligentná a zábavná filmová jazda, ktorá je miestami až taká hustá, že divákom z úst vypadáva popcorn a mexické čipsy.

Tvorcovia filmu odkukali trikové scény z Limitless, vyleštili ich, prifarbili, zrýchlili a prenásobili marvelovskou konštantou. Výsledný vizuál je pastvou pre oči a v kombinácii so scenárom musíte občas doktorovi závidieť oceľové držiaky, lebo z vás by to už išlo vrchom aj spodkom.

Paradoxne, napriek všetkým tým ohňostrojom a špeciálnym efektom, pútavejšie vyznieva boj doktora samého so sebou než s hlavným zlom. No aj keď naoko celý film stojí, beží, sviští a padá na Benedictovi „Sherlockovi“ Cumberbatchovi a cumberbitches už majú zavarený terminál na registráciu nových členiek klubu, ostatní sa mu hrdinsky snažia sekundovať. Obzvlášť Tilda Swintonová bola vynikajúcou voľbou. Jej prirodzene mimozemský prejav ju predurčuje do úlohy Prastarej – keby ona trénovala Nea, stal by sa Ježiškom už v prvom filme. Mads Mikkelsen bol tiež stávkou na istotu. Jeho povesť prihodila ináč vlažnej postave záporáka pár mínusových bodov navyše a nebyť démonického mejkapu, vo svojej prirodzenej podobe by pôsobil ešte strašidelnejšie. Rachel McAdamsová sa nenútene zaradila medzi marvelovské doktorky a zdravotné sestry, ktoré už neuveriteľné prípady na svojom nemocničnom lôžku berú so stoickým pokojom. Zbytočne nerečnia, ale konajú, a potajme dúfajú, že ich miláčik raz dostane rozum a položí im tú dlho očakávanú otázku.

Rytmus filmu je pozoruhodne vyvážený a jeho dynamika je podobná Strážcom galaxie. Pridanú hodnotu tu tvoria nadhodené témy hodné zamyslenia. Ukotvenie filmu medzi ostatné celovečeráky a seriály súčasného marvelovského univerza síce miestami pôsobí tak, ako keď sa desiatkou vrtákom snažíte navŕtať šesťmilimetrový otvor, ale nie je to nič, čo by trocha farebnej sadry nenapravilo. To, že miestami zo záberov prebleskne nejaký ten Green Lantern alebo iný prvok z iných univerzov, je zrejme niečo, čomu sa ani už jedna strana nemôže vyhnúť.

Pomedzi všetku tú akciu, pochybnosti, dramatické scény a prerody osobností si nájde svoje miesto aj humor. A to nielen ten, ktorý je prednášaný s kamennou tvárou doktorom alebo knihovníkom Wongom. Jednu z červených humorných postavičiek by dozaista závidel aj Superman. A ak si počkáte, príde aj Chris Hemsworth.

Filmom Deň, keď sa zastavila zem, režisér Scott Derrickson pred pár rokmi nepresvedčil. Doctorom Strangeom však poriadne upgradeoval. Ak si toto tempo ponechá aj naďalej, jeho filmová adaptácia Simmonsovho Hyperionu by mohla byť niečo, na čo by sme sa pomaly mohli s malou dušičkou začať tešiť.

Doctor Strange
Žáner: akčný, dobrodružný, fantasy
Réžia: Scott Derrickson