Recenzia - Avengers: Vek Ultrona,

Vek Ultrona sa začína práve v okamihu, kde sa skončil ostatný diel Agentov SHIELDu. Ak seriál nepozeráte, netrápte sa. Pomstitelia proste zahájili útok na útočisko Hydry, pevnosť v Sokovii, kde barón von Strucker eviduje Lokiho žezlo a robí s ním pokusy. A nielen s ním. Avengeri Struckera odfajčia a žezlo získajú pozoruhodne ľahko, čo vedie k dvom hodinám krkolomných akčných scén pretkaných množstvom vedľajších, podvedľajších a vedľapodvedľajších komplikácií.

A to všetko preto, lebo Tony Stark sa v žezle ňúra dovtedy, kým z neho nevyňúra umelú inteligenciu, schopnú nasať informácie vo svojom okolí a vzápätí sa samouvedomiť. Následne sa všetci Avengeri a agenti idú ožrať a osláviť, akí sú frajeri. Pritom tisícročnou pálenkou dostanú pod stôl Stana Leeho a totálne kašlú na to, že rodiaci sa Ultron práve konzumuje Jarvisa a všetky dáta s ním súvisiace. Následne si divák až praje, aby superhrdinom aj celému SHIELDu za túto blbosť nejaký záporák vyprášil brnenia a fialové trenky. Nuž ale…

Hovorí sa, že každý tím je práve taký slabý, aký je jeho najslabší člen. Väčšina Avengerov dostane popri všemožnej akcii príležitosť preukázať svoje slabosti, ale ukázať prstom na jedného z nich by bolo zložité. Niekto by mohol označiť Hawkeya, obyčajného chlapa, ktorého jedinou výhodou je jastrabí zrak a šikovná ruka. Lenže Clint Barton má v zálohe viac ľudskej stránky, ako je verejne známe, a práve tá ho robí silnejším. Možno tá ruská rusovláska je ohnivkom, ktoré povolí prvé. V technickom slova zmysle ani nie je žena, ale stroj na zabíjanie. Stále jej však zostalo v srdci čosi, čo ju núti drať sa dopredu a biť sa za dobrú vec. Takže to asi bude ten ufňukaný doktorko, ktorý sa stále vyhovára na svoje horšie ja. Ibaže pri dobrej motivácii je jeho horšie ja lepšie a výkonnejšie ako to lepšie… Tak to bude ten cukrúš zvonka, pre ktorého je Zem len bokovka popri ostatných božských záležitostiach, a nie vždy má čas byť na pravom mieste. Ale v jeho prospech zasa hovorí, že stíha naozaj veľa a to kladivo je len jedno. Žeby teda ten štramák, čo po trištvrte storočí v ľade netuší, kam vlastne patrí a za čo bojuje? Alebo ten sebecký vynálezca, pre ktorého je veda a finančný zisk viac ako dve deti, ukrývajúce sa pod posteľou a hypnotizujúce granát s označením STARK? Nie. Napriek všetkým indíciám, nedokončeným obývačkám a pretŕčaniu rodinných fotiek zistíte, že príslovie o najslabšom ohnivku v tomto filme neplatí. Slabosť Avengerov spočíva práve v tom, že každý z nich je najsilnejší. Pretože v kolektíve, kde má každý pravdu a silu túto pravdu obhájiť, je ťažké vybrať správne motivácie a postupy. Treba si proste len navzájom veriť.

A tak by to aj fungovalo. Zloduch a jeho cieľ je jasný, akcia dychberúca, cielene striedaná chvíľkami na vydýchnutie, kde dostanú priestor srdečné a iné osobné záležitosti. No napriek zaujímavému rozjazdu sa pôvodný dojem z filmu roztratí v množstve rýchlych súbojov, lietačiek, strieľačiek a vybuchovačiek, ktoré sa dejú tak neskutočne rýchlo, že už len snáď Asgarďan tuší, kde je sever. Záver je monumentálny – veď extrémne megapresuny si už Marveláci nacvičili v ostatných X-menoch –, a totálne dezorientujúci. Podobnosť druhej polovice filmu so štvrtým dielom Transformerov, bohužiaľ, nekončí len pri nekonečnej digitálnej bitke robotov, ale pri tom, že si ani za svet nepamätáte, o čom to vlastne bolo. Na rozdiel od Transformerov sa však tešíte, že viac šancí dostanete, ak si to časom pozriete znova doma a v pokoji.

Vek Ultrona totiž trpí tým istým syndrómom, čo SHIELD. Niet poriadneho záporáka a každý ďalší je len nadstavenou kašou predchádzajúceho. Seriál je už dlhší čas prepchatý motívmi a stále pribúdajúcimi postavami. SHIELD už dávno neplní svoju úlohu zabezpečovať pozemskú zálohu pre členov supertímu, upratovať pred nimi a po nich, a jedným očkom dozerať, či sa príliš neodtrhli z reťaze. Proste bojovať proti zlu. Šťúra sa vo svojich interných problémikoch, ktoré sa namiesto toho, aby sa postupne eliminovali, rozrastajú. A tak sa rozsýpa ako zle utľapkaná piesková bábovka. Avengers je na tom podobne. Snaha pridať postavám ľudský rozmer je chvályhodná. Ale postrčiť ich v jednom filme zoči-voči toľkým konfrontáciám, aby si ani nevšimli, že záporák stojí kdesi bokom, film riadne prederavilo a je len zázrak, že sa udržal ako-tak pokope. Takže sa mimovoľne vrátime na začiatok, na párty, kde zadaní Avengeri vysvetľujú, prečo sa nemohli dostaviť ich partnerky (lebo jednej hrozí Nobelovka a druhá má na starosti celú Starkovu firmu, kým jej starý lieta v červeno-žltom oblečku). A úbohý ohlušený divák zaľutuje, že keby si Pepper Pottsová našla na tú párty trocha času, film by trval dvadsať minút a bol by oveľa dramatickejší – a logickejší.

Napriek všetkému je však Vek Ultrona kus poctivej popcornovej zábavy. V rámci nej poteší divadelné vystúpenie Paula Bettanyho, ktorý zjavne obľubuje tému vytvárania umelej inteligencie, tentokrát s alergiou na slnko. Bohužiaľ, na kostru filmu je navrúbľované podobne ako Thorove kúpanie sa v jazierku a rovnako úplne zbytočné kameo profesora Selviga, Falcona a ďalších požieračov rozpočtu, ktorých orezaním by štúdio získalo pekných pár desiatok minút neumierajúcej diváckej pozornosti. Našťastie, v Marvele sa asi dopočuli, že už aj nefanúšikovia sa učia rozoznávať komiksové adaptácie od DC jednoduchým algoritmom: IF humor THEN Marvel. Preto sa s tým nebabrali a napchali do filmu toľko srandy, koľko sa len dalo. Pričom nerátam tie momenty, keď sa v kine chichúňal fanklub najsexy muža planéty len preto, lebo ich idol otvoril ústa (prípadne sa kúpal v jazierku). Humor, našťastie, nie je určený len na odľahčenie alebo poľudštenie filmu. Dokonca aj v kampani mnohokrát avizovaná scéna s dvíhaním Thorovho kladiva má niekde ku koncu filmu svoju pointu a námet pre ďalšie špekulácie na diváckych fórach. Veselú až korenistú príchuť filmu dodáva aj virál okolo toho, kto Avengerom rozumie, a kto nie. Nuž, na internete nájdete kadejaké potvorstvo aj bez toho, aby sa ním práve preciedzala nejaká umelá inteligencia s cieľom zachrániť svet po svojom. Vek Ultrona? Nie, ale také dve hodinky sa vydržať dajú.

Avengers: Vek Ultrona
Žáner: akčný, science fiction
Réžia: Joss Whedon
Scenár: Joss Whedon
Výroba: USA, 2015, 141 min
Hrajú: Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Joanssonová, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smuldersová, Paul Bettany, Andy Serkis a strašne, strašne veľa ďalších.

Vyšlo na Fandom SK 2. 5. 2015