Recenzia: Aquaman, Muž, ktorý hovorí s rybami

Už prvý trajler vo fanúšikoch temného sveta DC vzbudzoval pochybnosti. Príbeh o morskej panne potácajúcej sa medzi dvoma svetmi, pričom na jednom konci stojí Batman a na druhom vodnícke príbuzenstvo, rozhodne nezaručoval veľa originality. Fakt, že hlavnú úlohu zohrá ten počmáraný šašo, neistotu nevylepšil. Vieme, aký bulvárny masaker sa nakoniec stal zo sľubnej Justice League, takže obavy z najnovšieho filmu tejto produkcie boli namieste.

Prvé minúty filmu vás v tomto dojme utvrdia. Rozprávkovo ladená expozícia a vyžehlená Kidmanka vás prinútia zamrviť sa na sedadle, či ste tu, reku, dobre. Toto snáď nemôžu myslieť vážne.

Ale, veď ani nemyslia.

V tú chvíľu, ako aj vy nasadnete na morskú paripu, sa totiž pred vami začne odohrávať Film. Rozprávkový, hravý, nadšený. Plný napätia, zubov, trojzubcov, vody a ohňa. Vskutku nie vážny, zato však nefalšovane zábavný. Pravá jazda na vlnách a všetkom, čo vie plávať.

Pod hladinou to vrie. Aj keď suchozemské médiá stále s istotou nepoznajú Aquamanovu identitu, jeho prispenie k boju proti Steppenwolfovi neušlo pozornosti obyvateľov oceánov. Chalan, ktorý príhodne dostal meno po hurikáne (aj keď v hre je aj legendárny kráľ), sa zviditeľnil dostatočne na to, aby mu začali dýchať na krk nadvodní piráti aj podvodné panstvo. Mladý kráľ Orm (Patrick Wilson) má ambície zjednotiť pod svojou vládou všetky morské národy a vytiahnuť proti ľudstvu, ktoré si robí z oceánov stoku. Svoju nenávisť sústreďuje predovšetkým na Aquamana. Stelesňuje preňho barbarské ľudstvo, je žijúcou pripomienkou hanby jeho rodiny a obzvlášť ho viní zo smrti svojej matky. Do toho sa pripletie Ormova snúbenica Mera, ktorá rozhodne nie je len dekoratívnou verziou Ariel, a pomstiteľ z minulosti. Vášne, vypočítavosť a intrigy zvíria hladinu ako v poriadnej starosvetskej dráme, akurát že tu namiesto siahodlhých dialógov nastupuje parádny vizuál a svižná akcia.

Aquaman sa nehrá na nič, čo nie je. Sympatický ťarbák Arthur je stále sympatickým ťarbákom Rononom Dexom, respektíve sympatickým Khalom Drogom, ak chcete, ale nadovšetko je to náš Jasoň Momoa, ktorý presne vie, ako sa postaviť a ako pohodiť vlasmi, aby to vyzeralo dobre. Úlohu mozgu tu preberá rusovláska Mera v podobe nie až takej výraznej Amber Heard. Nesmie chýbať William Dafoe v roli statočného samuraja Vulka ani Dolf Lundgren ako kráľ Nereus, ktorý sa nechá unášať prílivom tam, kde ho vlny švacnú. Medzi ďalšími výraznými postavami treba spomenúť asi milión počítačových podmorských stvorení, vrátane Kaidžu. Krvilačný Black Manta pre tento príbeh v podstate nie je dejotvorný, aj keď úvodná scéna s ruskou ponorkou je fakt dobrá a tá potitulková by mohla dojem jeho nadbytočnosti korigovať.

Prím hrá more a jeho obyvateľstvo. Jednoduchý dej, ktorého ťažisko pláva na otázke, kto dosadne na podmorský trón, je vyrozprávaný pomocou sledu odhaľovania tajomstiev, dychberúcich súbojov, naháňačiek, strieľačiek a vybuchovačiek. To všetko za sprievodu vynikajúcej muziky – cesta oceánskym mostom s podmazom Jarreho elektronických tónov vám zaručí zimomriavky. Dokonca aj teenagerky v rade za mnou, ktoré prišli oslintať mokrého Khala Droga, miestami zabúdali vyžierať pukance. Vo filme je použitých toľko rôznych potvor, že slabšie povahy budú mať problém nejaký čas vliezť do vane. Z hlavného mesta Atlanťanov divákovi prechádza zrak a Cameronovi sa otvára nôž vo vrecku. Technológie podmorských národov sú obdivuhodné a premyslené do dokonalosti. Dokonca vymysleli aj push-upku, do ktorej sa pri rýchlom plávaní nenaberie voda!

V Aquamanovi nájdete iste mnoho motívov, ktoré si budete odfajkávať pre ich inšpiráciu inými filmami. Uvidíte tu šialenú jazdu autíčkom ponad útes z Ponja, do očí bijúcu Pandoru a kopec ďalšieho. Nájdete tu však morálne poučenie a aktuálne ekologické posolstvo. Jeho názornosť hádam presvedčí aspoň zlomok diváckej obce, že nechať si načapovať mexické čipsy do plastového tanierika sa nám raz môže vypomstiť.

Film má síce niekoľko debilizujúcich scén, pár zbytočných postáv, bitka piatich armád v závere je už trochu zdĺhavá a koniec by sa žiadal možno trochu mierumilovnejší. Ale celý čas si hovoríte: takto nejako mal vyzerať Black Panther, a nevyzeral.

A keď po celej tej jazde zatúžite zvrtnúť sa a prežiť dobrodružstvo ešte raz, niekde vzadu v hlave vám začne vŕtať, ako sa to s Ligou spravodlivosti asi vyvinie v budúcnosti. Lebo podľa toho, čo vyplynulo z deja Aquamana, je teraz Batman proti zvyšku svojho tímu v podstate šuflikant.

Aquaman
Žáner: scifi, fantasy, dobrodružný
Výroba: USA, 2018, 143 min.