Recenzia - Terry Pratchett: Nohy z jílu (audiokniha),

nohy-z-jilu-audiokniha

Ďalšou knihou zo sveta Plochozeme od Terryho Pratchetta českom v preklade Jana Kantůrka, ktoré vydavateľstvo OneHotBook previedlo do zvukovej podoby, je príbeh Nohy z jílu.

V Ankh-Morporku zomreli dvaja starí muži. Kňaz a správca múzea. Ani jeden z nich ktovieako nikomu chýbať nebude. Lenže policajti z Nočnej hliadky už nie sú tými panákmi z kartónu, ktorí sa otočia chrbtom, keď sa niekde deje zločin. Zdanlivo nesúvisiace úmrtia majú čosi spoločné: hlinu, z ktorej sa robia hrnce a črepníky. Prípadom sa venuje kapitán Karotka, pretože veliteľ Elánius má iné starosti: ktosi sa pokúsil zavraždiť Patricija a Elánius nieže nevie zistiť, že kto, ale ani to, že ako. Navyše začnú páchať samovraždy golemovia. Ale… môže spáchať samovraždu nejaká vec? Veď predsa taký golem nie je nie nič viac ako trochu väčší hriankovač. To je ako keby si hriankovače zrazu zmysleli, že majú… vedomie? City? Alebo nebodaj dušu?

Vypočujte si ukážku z audioknihy Nohy z jílu

Postava veliteľa Mestskej hliadky Ankh-Morporku Samuela Elánia sa začala pozvoľna tvarovať v prvej autorovej knihe Stráže Stráže! Životom domlátený policajt, tichý alkoholik a občas hlučný cynik tu bol po prvýkrát postavený pred prípad, ktorý ho vytiahol (doslova aj obrazne) zo stoky a urobil z neho neúplatného a neoblomného vyšetrovateľa. Medzičasom sa v tejto dejovej línii Pratchettových kníh stala z Nočnej hliadky, ktorá mestu slúžila ako odpadová žumpa pre istý typ policajných kádrov, významná inštitúcia potierajúca zločin. V meste, ktoré sa preslávilo svojou vlastnou akadémiou pre vrahov (sám vládca mesta patrí k jej najúspešnejším absolventom) a zdanením príjmov cechu zlodejov. Potom, ako si Elánius získal statočné starodievocké srdce najbohatšej ženy mesta lady Berankinovej, sa sám stal vysokováženým občanom. To však ani zamak neubralo z jeho policajtskej podozrievavosti a schopnosti byť k tým, čo porušujú zákony, príjemný asi ako trieska pod nechtom, bez ohľadu na ich postavenie. Patricija nevynímajúc. Neoddeliteľnou súčasťou, ba priam tvárou Nočnej hliadky sa medzitým stal kapitán Karotka, de iure trpaslík, de facto pravdepodobný dedič ankh-morporkského trónu. Spolu s ním v ozbrojených zložkách mesta pracujú i ďalší zástupcovia menšín (i keď v prípade dvojmetrového Karotku je ťažké hovoriť o menšinách), ako sú trpaslíci, trollovia i vlkodlačka. A bude toho viac.

Nohy z jílu je už prvotriedna detektívka drsnej školy, na akú sa postupne knihy o Elániovi vyprofilovali. Popri napínavej detektívej zápletke ale autor rozohral množstvo mikrozápletiek, takže knižka tvorí jednu úžasnú pestrofarebnú skladačku príbehov v príbehu. Všetkým postavám a postavičkám, ktoré tvoria ten neuveriteľne logický spletenec, bol dopriaty akurátny priestor. A tak poslucháč s napätím sleduje Nobyho Nóblhócha na jeho nezvyčajnej ceste na vrchol spoločenského rebríčka, forenzného technika Pleskota Riťku, ktorý si začína opatrne presadzovať svoje právo na rodové sebaurčenie, i Anguu, ktorej príslušnosť k vlkodlačej rodine síce často uľahčuje policajnú prácu, ale sťažuje jej nadväzovanie kamarátstiev. A samozrejme, golema Dorfla, toho, ktorý prvý uchopil silu slova. Celá kniha je navyše pretkaná autorovou myšlienkou tolerancie k iným rasám, druhom a kultúram. Veď ako sa dá bez tolerancie a dodržovania istých pravidiel prežiť v takom haďom hniezde, akým je Ankh-Morpork?

V audioknihách o Mestskej hliadke sme si už zvykli na hlas herca Jana Zadražila a réžiu Hynka Pekárka. Aj keď sa to zdá neuveriteľné, s každou ďalšou knihou z Plochozeme akoby sa zvyšovala náročnosť pre interpreta. Stále pribúdajú nové postavy, ktoré musí nejako hlasovo odlíšiť. V jednom rozhovore sa Zadražil priznal, že si vyznačuje repliky jednotlivých postáv farbičkami. Pri knihe Nohy z jílu by mu už nestačili ani tri sady pasteliek. Miestami je to už aj poznať, ale aj tak ide o neuveriteľne dobre zvládnutý hlasový manažment. Zvukové predely jednotlivých častí sú harmonické a zapadajú do celkového charakteru knihy. Výsledkom je veľmi príjemná záležitosť na počúvanie: napínavá, veselá i na zamyslenie – a tak trocha aj na sebareflexiu.

Audiokniha Nohy z jílu je okamžite dostupná na stiahnutie na Audiolibrix

Audioknihu Nohy z jílu si môžete ihneď stiahnuť aj na Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Nohy z jílu