Recenzia - Patricia Briggs: Kouřový démon,

Kouřový démon

S automechaničkou s magisterským titulom Mercedes Athenou Thompsonovou Hauptmanovou, volajme ju skrátka Mercy, sme sa naposledy stretli v románe Bouří prokletá. Je to teda už dvanásty raz, ako zavítame do Tri Cities a sveta, kde popri ľuďoch žijú aj vlkodlaci, fae, upíri a iná nadprirodzená háveď. A Mercy, v podstate takmer jediná svojho druhu.

Ak sériu nepoznáte a siahnete rovno po tejto knihe, nič extra sa nestane, pretože jednotlivé diely sú samostatné, uzatvárajú sa vlastnou pointou. Kľúčové udalosti z predchádzajúcich kníh autorka zakaždým šikovne zakomponuje do textu, aby zorientovala prípadných nováčikov a oživila pamäť fanúšikom. Nič extra sa nestane ani tom prípade, ak si zopakujeme, kto to vlastne Mercy je.

Mnohí by povedali, že je ako ihličie za golierom. Majú na to dôvod. Mercy totiž nechýba nikde, kde sa dva hrachy varia. A keď sa do tejto hrachovej kaše zamieša ona, často v nej skončí celé mesto, prípadne aj širšie okolie. Mercy je ale v prvom rade kojot, a to nie hocijaký. Je dcérou Kojota, ktorý je niečím medzi indiánskym duchom a bohom. Podedila po ňom mnoho vlastností, napríklad už vyššie uvedený talent zapliesť sa do čohokoľvek, prikradnúť sa kamkoľvek a nenechať kameň na kameni, ak sa jej niečo nepozdáva. Tiež sa môže zmeniť na kojota, kedy chce a k tomu rýchlo, na rozdiel od vlkodlakov, ktorí to majú o dosť zložitejšie. Okrem toho, Mercy vidí duchov mŕtvych a dokáže kadečo iné, čo si zatiaľ necháva pre seba.

Prirodzeným vývojom sa okolo tejto osôbky nabalil celý malý svet. Patrí doň nielen vlkodlačia svorka Adama Hauptmana, jej manžela, rôzne podivuhodné bytosti, ktorým Mercy zachránila život alebo ich vytiahla z problémov, nevlastná dcéra Jesse, adoptovaný syn Aiden, ktorý je od nej pár storočí starší, ale aj ďalšie zaujímavé postavičky. Taktiež sa jej v istej chvíli podarilo dostať pod svoju ochranu celé mesto. Jediným kazom v tomto zoskupení by mohla byť Adamova bývalá a dokonale ľudská manželka Christy, ktorá svoj talent manipulovať s inými vybrúsila v superschopnosť.

Zrážkou s Christy sa začína aj kniha Kouřový démon. Exmanželke sa zasa podarilo vyhrotiť vzťahy v rodine aj celej svorke, za čo podaktorí môžu zaplatiť životom. Nespravodlivo obvinená Mercy hľadá porozumenie u Adama, ale vzťah s ním je už nejaký čas chladný. Dokonca aj puto druhov je uzavreté. Kojotka, ktorá si nikdy nerobila ťažkú hlavu zo zákazov, príkazov a magických prepojení, ktoré medzi sebou vlkodlaci majú, to nenesie ľahko. Pokoj nenachádza ani vo svojom starom dome, pretože tu stretáva nových duchov svojich susedov. A navyše si Pod kopcom na Adamovej a teraz už aj Mercyinej záhrade urobila vrátka.

Ak sa vo vašej záhrade znenazdajky objavia dvere do ríše existujúcej mimo našu realitu, neveští to nič dobré. Mnoho tvorov, ktoré bývajú Pod kopcom, totiž považuje nielen ľudí, ale aj omnoho mocnejšie magické bytosti za plankton. Ak sebecká personifikácia tejto ríše v podobe rozmaznaného dievčatka príde za vaším chlapcom a láka ho k sebe domov, tiež sa treba mať na pozore. Najmä, keď sa po záhrade pohybujú krvilačné zajace. Ľudia začnú záhadne mrieť, upíri miznúť a k tomu všetkému do mesta napochoduje skupina cudzích vlkodlakov, ktorým očividne ide o Adamovo teritórium. A Adam, zdá sa, nie je v takej kondícii, aby si s tým poradil.

Autorka znova rozohrala poriadne hustú zápletku, v ktorej musí hlavná hrdinka poriadne zapnúť svoj um, šikovnosť a vytrvalosť. Priatelia, ktorí jej zvyčajne pomáhajú, sú, každý z nejakého dôvodu, odstavení na vedľajšiu koľaj. Objavia sa iní, od ktorých by pomoc nečakala, ba ani nechcela, pretože ich úmysly sú rovnako nejasné ako ich konanie. Aj keď nosné témy a motívy sú pomerne šťavnaté a dočkáme sa pár vskutku výživných akčných a napínavých scén, deja je v knihe v skutočnosti pomenej. Viac vecí sa rieši vo vnútornej rovine. Niet sa čo čudovať, na sociálnu interakciu medzi postavami (a vlkodlakmi obzvlášť) bola Patricia Briggsová vždy macher. Miestami však už cítiť, že píše za peniaze a slovami nešetrí. Značný diel knihy venovala hrdinkinmu vnútornému rastu, ak sa to tak dá povedať, a cibreniu jej schopností. Je potešujúce, že v tejto knihe Mercy po dlhšom čase viac využila svoj vysokoškolský diplom z histórie ako skúsenosti s opravovaním starých áut. Je však možné, že slovenský či český čitateľ, ktorý vyrástol na ľudových rozprávkach, sa k riešeniu dopracuje o čosi skôr.

V závere knihy si autorka necháva jeden motív čiastočne pootvorený, podobne nenápadne, ako sa u Hauptmanovcov zjavili vrátka do krajiny Pod kopcom. Budí to dojem, že Kouřový démon je predohrou k čomusi väčšiemu, čomu sa bude Briggsová venovať v ďalšej knihe. No aj bez toho je tento už 12. diel plnohodnotným dobrodružstvom, po ktorom môžu bez strachu siahnuť nielen fanúšikovia knižnej série, ale aj takí, ktorí sa s ňou dosiaľ ešte nestretli.

Knihu Kouřový démon si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

E-knihu Kouřový démon si môžete okamžite stiahnuť v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Kouřový démon (orig. Smoke Bitten)