Recenzia - Sofokles: Antigona (komiks),

Antigona - komiks

Dievča vs. štát. Jednu z najslávnejších antických tragédií si môžeme vďaka projektu Klasika v grafickom románe prečítať po slovensky vo forme komiksu.


Po Romeovi a Júlii a Kráľovi Ubu sme sa dočkali tretieho nadčasového námetu, po ktorom siahol Divadelný ústav v rámci Európskeho projektu Classics in the graphic novel. Prenesme sa teda tentokrát do Téb, do čias dávno pred narodením Krista.

Antigona patrí k najznámejším Sofoklovým tragédiám, ktoré sa dodnes zachovali. Zachytáva príbeh mladého dievčaťa, pre ktoré je česť a úcta k rodine a božským zákonom dôležitejšia ako vladárov príkaz. Váži si ich natoľko, že je ochotná pre ne obetovať aj život. Celý dej tragédie sa odohrá v krátkom čase. Divák, v tomto prípade čitateľ, je uvedený hneď do počiatku konfliktu. Po smrti vládcu Oidipa sa medzi jeho dvoma synmi odohral boj o moc. Obidvaja pri tom zahynuli a vládcom sa stal Oidipov brat Kreón. Ten nariadil jedného z mŕtvych – Eteokla pochovať so všetkými poctami, zatiaľ čo telo druhého má zostať napospas mrchožrútom. Mladučká Antigona sa však vzoprie strýkovmu príkazu a aj svojmu druhému bratovi – Polyneikovi preukáže posmrtnú službu podľa posvätných zvykov. Jej čin je odhalený a Kreón ju odsúdi na smrť. Toto rozhodnutie vedie k tragickým následkom. Kreón víťazí, ale víťazstvo je pochybné a má viac než len trpkú príchuť.

„Keď niekto povie, že len sám je rozumný, že len on má dar ducha a dar jazyka, zaznie to duto. Ani pre muža, čo vie už mnohé, nie je hanbou ešte mnohé sa naučiť.“ (str. 51)

Autor komiksu pristupoval k spracovaniu tejto divadelnej hry do panelov s úctou k predlohe. Zároveň vidno jeho snahu priblížiť antickú tragédiu modernému čitateľovi, poťažmo divákovi, vo výsledku aj dobre premyslenú koncepciu. V úvode čakajú čitateľa nápomocné vysvetlivky a „osoby a obsadenie“. Už prvá strana deja môže čitateľa prekvapiť. Nežná deva Antigona a jej ešte nežnejšia sestra Isména tu vyzerajú ako pár drevorubačov – majú veľké ruky s hrčovitými prstami, na tvárach masky a parochne. Autor komiksu totiž uvádza čitateľa do antickej tragédie v čase jej vzniku, keď ženské postavy hrali muži, veď i sám autor hry bol vraj úspešným hercom ženských rolí. V ďalších paneloch už obe dievčatá a neskôr aj iné ženy dostávajú prirodzenú podobu.

Chmielewski pracuje s detailom aj s veľkými scénami. Premyslené, prepracované dvojstrany plné pohybu striedajú komorné panely, kde je dôraz na výraz tváre alebo kulisy z každodenného života. Príkladom sú scény s jedlom. Jednotliví aktéri tu nestoja, nekonverzujú ako na statickej divadelnej scéne, ale vykonávajú pri tom rôzne bežné ľudské činnosti, čím je vyjadrené aj ich napäté citové rozpoloženie. Text, ktorý do slovenčiny prebásnil Ľubomír Feldek, lahodí oku aj duchu, fascinujúce sú však aj scény bez slov. Autor komiksu využíva rôzne výtvarné prostriedky na zobrazenie retrospektív, pohybu či toku času, komiks tak miestami pripomína rozpracovaný animovaný film. Jednou z takýchto sugestívnych scén je napríklad Antigonino lúčenie sa so životom, kde dynamickú modernú kresbu strieda štýl ako zo starovekých fresiek. Kombináciou slova a obrazu sa vynikajúco podarilo zhmotniť pochmúrnu atmosféru, vnútorné konflikty jednotlivých postáv a očakávanie neodvratného tragického konca. Chmielewski sa navyše nebojí presahu a cestuje s obrazom naprieč storočiami. Veď morálka a česť, na ktorých trvá mladá Antigona i jej snúbenec, by mali platiť v každej dobe.

„A nepatrí štát tomu, komu patrí trón?“

„Musel by taký trón stáť na púšti.“ (str. 53)

Antigona, ako naznačuje už jej meno, je predobrazom odvážnej, samostatne zmýšľajúcej a konajúcej ženy, búriacej sa proti vopred určenému statusu. Chce byť rovná mužom, nie len slepo poslúchať, ale mať možnosť rozhodnúť sa sama. Viac jej záleží na cti ako na živote. Oproti nej stojí či skôr kľačí jej sestra Isména, pokorná, voľkajúca si vo svojom ženstve. Veď poslúchať niekoho, kto je považovaný za múdrejšieho a silnejšieho, je jednoduchšie ako vnímať svet vlastnými očami a prijímať následky za vlastné rozhodnutia. No skrytá ľahostajnosť k zlu i tichý súhlas so zlom sú počiatkom úpadku. Antigona sa po slede udalostí stáva vzorom nielen pre Isménu a jej čin významne rozkýval misky váh verejnej mienky.

Tak ako v predchádzajúcich komiksoch tohto projektu, aj súčasťou Antigony je súbor bonusov. V prvom rade je tu čitateľom priblížený Sofoklov pozoruhodný život a nemenej pozoruhodné dielo. Nechýba fotograficky dokumentovaný výklad o inscenovaní tejto tragédie na doskách slovenských divadiel od počiatku po súčasnosť. Časť bonusov je venovaná predstaveniu autorov komiksu a čitateľov určite zaujme aj rozprávanie Daniela Chmielewskeho o tvorbe grafického románu Antigona.

Výber tejto divadelnej hry do projektu približovania divadelnej klasiky mladšej generácii bol výborným rozhodnutím. Pre čitateľa je jednoduché vžiť sa do postáv mladých protagonistov, ktorí čelia veľmi vážnej situácii. Môže sa stotožniť s hrdinkou, pochopiť ju a precítiť. Rovnako môžeme identifikovať a pomenovať rôznych Kreónov či zbor starcov dneška. V povrchnom svete, kde sa hodnota pripisuje rýchlo pominuteľným veciam, je múdre občas si pripomenúť, čo má v živote skutočnú cenu.

Hodnotenie: 90 %

Komiks Antigona si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Antigona
Autor predlohy: Sofokles
Autor komiksu: Daniel Chmielewski
Vydavateľ: Divadelný ústav, Bratislava
Edícia: Edukácia – divadlo – umenie
Rok vydania: 2023
Jazyk: slovenský
Preklad pôvodnej hry: Ľubomír Feldek
Počet strán: 136
Väzba: pevná
EAN: 978–80–8190–091–4


Súvisiace linky

Recenzia – William Shakespeare: Romeo a Júlia (komiks)

Recenzia – Alfred Jarry: Kráľ Ubu (komiks)


Vyšlo na Fandom.sk 12. októbra 2023


Zdroj informácií


Stretnite sa s Alexandrou Pavelkovou aj na Facebooku.

© Alexandra Pavelková