Recenzia: Ilona Andrews – Magie zabíjí ,

En ten týky, dva špalíky,
čert vyletěl z elektriky,
bez kloubouku, bos,
natloukl si nos.
Tuze ho to bolelo,
narazil si koleno.

To je taká stará detská riekanka, z ktorej si kedysi za totáča neblahej pamäti robili srandu ŠípUhlířem. Keďže čert odkazoval na staré povery, v časoch pokrokového socializmu smiešne, nahradili ho moderným „mladým človekom“. A pretože v socializme nesmelo byť chudákov, vo svojej pesničkovej verzii mladého človeka obliekli, obuli, ba v modernizácii zašli ešte ďalej.

To je tak, keď si veci pamätáte. Čítate novú fantasy o svete, kde vlny mágie striedajú vlny technológií, a čím ďalej sa prebíjate knihou, tým viac vám v hlave zuní stará pesnička. No a rinčanie zbraní a také tie veci.

Od ostatného dielu série s názvom Magie krve žoldnierka Kate Danielsová zmenila kadečo. Opustila Rád rytierov milosrdnej pomoci, pretože so svojím pôvodom a životným štýlom z Rádu príliš vytŕčala, a jej hlavným cieľom je zostať pri zemi a nenápadná. Zverejnila svoj zväzok s Pánom šeliem Curranom, vybojovala množstvo súbojov s tými, ktorí spochybňovali jej postavenie, a naučila sa čoraz častejšie komunikovať so zázračným doktorom Jajbolítom. A hlavne si otvorila vlastnú agentúru, kde… sedí a hompáľa nohami, lebo zákazky neprichádzajú.

Samozrejme, len do chvíle, keď sa veci začnú priposierať. Nenápadný telefonát od Ghasteka, že jedna z jeho kolegýň stratila diaľkové ovládanie od svojho upíra a ten sa valí hlava-nehlava smerom ku Katinej kancelárii, bol len prvým lajnom, ktoré spadlo na jej hlavu. Vzápätí mladá žena dostane zákazku vyriešiť záhadné zmiznutie vedca, ktorého v chránenom priestore strážila horda žoldnierov. Katina adoptívna dcéra Júlia ráčila znova zdrhnúť z internátnej školy a riaditeľ ju odmieta prijať späť, aj keby sa našla. Šéfa širokospektrálnej atlantskej svorky kožomencov Currana nepríjemné služobné povinnosti odvedú ďaleko od Atlanty a Kate zostane na všetko sama, navyše pochrámaná a unavená ešte z predchádzajúcich udalostí.

Stokrát nič zabilo vola, a autorská dvojica manželov Gordonovcov píšucich pod menom Ilona Andrews naložila v piatej knihe série na Katine plecia sto plus jedenkrát. Veci osobné, ktoré by iní potrebovali rozchodiť s pomocou liekov a psychiatra dakde na Bora-Bora, musí Kate prežuť za pochodu, behu, skoku, pádu a sekania mečom. Ani len ľúbostné scény či občasné zastavenia na ošetrovni tu nemajú funkciu priestoru na vydýchnutie, naopak tempo len zdôrazňujú. Všetky omrvinky nešťastných udalostí však pomaly do seba zapadajú a vedú ku katastrofe monumentálnych rozmerov. Navyše Júliin výlet nezostane bez následkov, na konci ktorých ju čaká takmer istá smrť. Kate však autori nenechajú ani oblízať si rany, a tak musí polená, brvná a celé útesy, čo jej hádžu pod nohy, prekonávať bez zaváhania, lebo čas hrá proti nej.

Šialené tempo nenechá vydýchnuť ani čitateľa, čo sa niekomu môže zdať trocha naškodu. Zamyslieť sa stíhate prakticky len po dočítaní poslednej stránky. Ako toto všetko môže jeden človek zvládnuť sám – bez hnevu, bez potreby očistiť sa od všetkých tých exkrementov, čo na neho niekto spláchol? Ako toto všetko môže niekto zvládnuť bez otázky: „Prečo práve ja?“

Tak nejako si všimnete aj to, ako veľmi sa v ostatných rokoch svetové udalosti podpisujú na modernej fantasy literatúre – odkaz na Breivikove selektívne vraždenie je tu viac než zreteľný. Logika sveta vystavaného na pulzoch mágie bijúcej sa s technológiou je obdivuhodná, ale na takéto myšlienky tiež máte čas až potom. Uvedomíte si, že v tej rýchlosti ste nestihli držať hrdinom palce ani sa báť – o Kate, o Atlantu ani o mladého človeka. No čo už, aj tak si po čase tú knihu prečítate znova, a potom si už budete tempo určovať vy. A pritom si pospevovať:

En ten týky, dvě hmoždinky,
mladý člověk vyšel z metra
byl v čepici a obutý