Recenzia – Patricia Briggs: Jasným plamenem,

12214-jasnym-plamenem-obalka_full

Fanúšikovia Patricie Briggsovej vedia, že spoločenstvá vlkodlakov sú zložité. Sú plné pravidiel a trestom za ich porušenie častokrát býva smrť. Vo svorkách sa združujú ako dominantní, tak submisívni vlci, a všetkých vedie alfa. Mimo svoriek žijú samotári, divokí, ktorí voči svorkám tiež musia dodržiavať isté pravidlá. To platí aj opačným smerom. A raz začas sa vyskytne vzácny úkaz, ktorý na pravidlá zväčša kašle. Hovoria mu omega.

S roztomilou omegou Annou sme sa naposledy stretli, keď kupovala koňa. V rodinne ladenom príbehu sa vtedy ona a jej divotvorný manžel ocitli vo víre dramatických udalostí, ktoré mohli skončiť katastrofou.

Treba priznať, že Anna nám chýbala. Za tých pár rokov ale očividne popracovala na svojom vzťahu k ostatným, na sebavedomí a superschopnostiach. Jednou z nich je napríklad schopnosť rozosmiať Charlesa, svojho manžela, ktorý slúži gazdovi všetkých amerických vlkodlakov ako kat.

Jasným plamenem sa odohráva počas únosu Mercedes Thompsonovej, hlavnej hrdinky autorkinej paralelnej série. Respektíve tesne po ňom. Bran, americký superalfa, musel odcestovať, aby doriešil problémy súvisiace s pasekou, ktorá po Mercyinom únose (v značnej miere jej pričinením) nastala. Zbalil sa ale aj z iného dôvodu. Navyše vypol príjem. Svorku a vedenie vlkodlakov na Novom kontinente zatiaľ nechal na povel svojmu synovi Charlesovi. Aj so všetkými sračkami, ktoré na seba nedajú dlho čakať.

Ako keby nestačilo, že Anna s Charlesom musia počas Branovej neprítomnosti bývať v jeho dome. Nedá sa totiž povedať, že by si Anna so svokrovou družkou rozumela, a Charles musí pred nevlastnou matkou tiež zatínať zuby. A keďže sme v hlavnom stane vlkodlakov, každý sa montuje do všetkého a každý vie všetko najlepšie.

Jednoducho idylka.

Keď Charles zoberie telefonát určený jeho otcovi, je mu jasné, že ide o čosi vážne. Na výprave za divou vlčicou a jej faeským druhom však zistí, že žumpa siaha oveľa hlbšie. Ktosi už dlhší čas sleduje divožijúcich vlkodlakov a má s nimi nejednoznačný zámer. Veľmi rýchlo sa na oboch stranách vyskytnú prvé mŕtvoly a je dôvod predpokladať, že sa ich nakopí omnoho viac. Vybraní členovia Branovej svorky sa rozbehnú po krajine varovať ostatných divých pred nepriateľom. Je to riskantný podnik, lebo samotári sú možno ešte nebezpečnejší ako to, čo im hrozí.

Lenže, kto stráži strážcov?

Napriek sledu tragických udalostí, ktorých vyústenie čitateľovi tiež nepripadá ako svetlo na konci tunela, sa rozprávanie nesie v pozvoľnom duchu. Autorka v hojnejšej miere využíva svoje osvedčené spomaľovače deja – vyrozprávanie jedného zážitku z pohľadu viacerých zainteresovaných. Je však natoľko zručná, že jej princíp funguje ako skladačka a nie ako opakovanie toho istého. Napriek tomu dej pôsobí miestami príliš rozvláčne.

Faeskej a inej mágie vložila Briggsová do tejto časti vrchovato. Charlesov čarodejnícko-indiánsky pôvod znova zohrá svoju rolu, rovnako ako Annine vytríbené vlastnosti. V peknom kontraste so súčasnými technológiami autorka znova o jeden dva závoje poodhalila niečo z komunikačných schopností vlkodlakov. Ako interných, tak externých. Ktovie, čo na to schizofrenici. Napriek prepracovanosti jednotlivých motívov a v tejto sérii dosiaľ neotrepanej zápletky, však jedno čiastkové riešenie prichádza ako deus ex machina. Briggsová tento zásah ale v závere sympaticky rehabilitovala katarziou Branovej línie.

Jasným plamenem je kniha bez jednoznačného konca. Niečie osudy sa uzavreli, niečie nadobro, ale cliffhanger na konci dáva tušiť, že ide iba o začiatok rozohranej partie. Kiež by táto návnada nevyšumela do stratena ako tá, ktorú nám autorka hodila na konci inej knihy zo série Alfa a omega – Dvojí spravedlnost.

Jasným plamenem
Séria: Alfa a omega
Žáner: urban fantasy