Recenzia – Leigh Bardugo: Wonder Woman: Válkonoška,

Válkonoška

Pred pár rokmi sa niekoľko známych amerických spisovateľov zapojilo do projektu nazvaného DC Icons (Legendy DC). V rámci tejto série literárne spracovali isté úseky zo života známych komiksových postáv. Spisovateľka Leigh Bardugo, ktorá si získala popularitu najmä svojimi sériami Vrania šestka či Griša, vytvorila príbeh Wonder Woman z čias, keď ako tínedžerka prvýkrát navštívila svet smrteľníkov. V našej súčasnosti.

Ostrov Themyscira, utajený pred zrakmi smrteľníkov, obývajú Amazonky túžiace po mieri. Zatiaľ čo všetky ostatné si svoju nesmrteľnosť vyslúžili v boji, Diana je iná. Kráľovná Hippolyta tak veľmi túžila po dieťati, že riskovala hnev bohov a vyrobila si dcéru z hliny. Zdá sa, že bohyne nad jej prehreškom prižmúrili oči. Princezná pomaly rastie a snaží sa vyrovnať svojim omnoho skúsenejším a šikovnejším sestrám. Niektoré jej však dávajú pocítiť, že medzi ne nepatrí, a rovnako sa cíti samotná Diana. Jedného dňa dievča poruší zákon – zachráni smrteľníčku Aliu, čo má ďalekosiahle následky. Diana sa pokúša svoj prečin utajiť a napraviť. Jediným riešením je odísť do sveta ľudí. Smrteľníci sú však zradná cháska, ktorá má klamstvo a vraždenie v povahe, preto sa im Amazonky vyhýbajú. Dianin skutok nepriamo vedie ku globálnej vojne. Tá by nevyhladila iba ľudstvo, ale záhuba by postihla aj Themysciru a jej obyvateľky.

Alia totiž nie je obyčajná. Ženy z jej rodu od nepamäti prinášali ľudstvu skazu, bez ohľadu na to, či si to priali alebo nie. Diana zistí, že existuje spôsob, ako odvrátiť hrozbu a zbaviť Aliu predurčenia. Nie je však sama, kto je oboznámený s osudom Aliinej rodiny. Diana veľmi rýchlo zistí, že niektorí si nerobia ťažkú hlavu so zlikvidovaním jednej slečny, ak na tom závisí prežitie ľudstva. Keď mladá Amazonka prisahá, že dá veci do poriadku, ešte nevie, čo všetko ju na ceste za týmto zdanlivo ľahkým cieľom čaká.

Pre neskúsenú Dianu nie je ľahké pochopiť zákonitosti ľudského sveta a nevytŕčať z davu. Navyše, dievča sa tu prvýkrát v živote stretáva s osobami opačného pohlavia. Autorka sa našťastie vyhla klišé a neurobila z dievčiny tápajúcu komickú postavu – Diana všetko, čomu nerozumie, posudzuje zdravým sedliackym umom. Dve hlavné hrdinky z rozličných svetov sú si svojím spôsobom podobné. Obom chýbajú rodičia – tí Aliini zahynuli a Diana sa už možno nikdy nebude môcť vrátiť k mame. Obe zakúsili ponižovanie – Diana zato, že sa nenarodila ako človek, Alia pre farbu svojej pleti. Obe sú svojím spôsobom hýčkané princezné – Alia a jej starší brat zdedili prosperujúci firmu –, a túžia po tom, aby ich ľudia hodnotili podľa ich činov a nie podľa postavenia, do ktorého sa narodili. Obe si budú musieť toto uznanie veľmi ťažko vybojovať. Okrem toho, že sa celou knihou nesie protivojnové posolstvo, autorka využila priestor a poukázala na rasové problémy v spoločnosti a vtesnala aj tému LGBT. Jeden z rámcov knihy tvorí aj grécka mytológia, grécky pantenón a povesti o hrdinoch či historických postavách. Autorka zabŕdla aj do témy genetiky a eugeniky, ktorou sa zaoberá najmä Aliin brat Jason.

Kniha sa netají tým, že je určená skôr mladším čitateľom. Patrí k typickým príbehom „from zero to hero“. Pri ceste za svojím cieľom si mestská mládež musí poradiť v ťažkých situáciách, bojovať o život a vyrovnať sa so zradou a sklamaním. Vývojom neprechádza len ústredná dvojica, ale aj vedľajšie postavy. Diana, Alia, ale aj ostatní strácajú predsudky, spoznávajú skutočné hodnoty a skutočné vzťahy. Musia v sebe nájsť vnútornú silu postaviť sa proti zlu aj za cenu vlastného života. Prerod rozmaznaných a povrchných deciek v hrdinov je jedným z najväčších pozitív tohto príbehu.

Na druhej strane, nemožno tvrdiť, že by medzi autorkine silné stránky patrili akčné scény a logika. Napríklad napriek veľkému časovému stresu si hlavné postavy nemôžu odpustiť účasť na párty. Tento večierok síce priniesol dejotvorné udalosti, tie sa však mohli odohrať aj pri inej, menej zdĺhavej príležitosti. Bardugo sa snaží vyhovieť cieľovej skupine, a tak sa neúmerne často venuje téme oblečenia – postavy buď nakupujú, alebo aspoň hovoria o tom, čo má kto na sebe, čo v niektorých pasážach pôsobí až absurdne. Značnú časť knihy zapĺňa „small talk“, v podstate kecy, a to aj v situáciách, v ktorých by normálny človek túžil po jedinom – prezliecť si čisté gate. Okrem toho, nepriatelia sa objavujú kedykoľvek, kdekoľvek a spôsobmi, ktoré nie sú uspokojivo vysvetlené – alebo nie sú vysvetlené vôbec.

No aj keď budete možno miestami prevracať oči a miestami prevracať stránky rýchlejšie, pozitíva prevažujú natoľko, aby udržali pozornosť mladšieho aj dospelého čitateľa, pokiaľ je z tých trpezlivejších. Niektorí sa však ku koncu možno ani neprepracujú, čo by bola škoda, pretože záver je celkom úderný. Kniha zrejme zaujme fanúšikov DC komiksov alebo ich filmových adaptácií, ale môžu po nej bez strachu siahnuť aj tí, ktorí o WW nikdy predtým nepočuli. V každom prípade ide o milé oddychové, najmä spočiatku ale zdĺhavé čítanie s niekoľkými silnými a zaujímavými rovinami. A ak by ste napokon zistili, že to nie je vaša šálka kávy, môžete to skúsiť s grafickým románom podľa tejto knihy, ktorý pod názvom Wonder Woman: Válkonoška vyšiel v češtine začiatkom tohto roka vo vydavateľstve CREW.

Hodnotenie: 60 %

Knihu Wonder Woman: Válkonoška si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

E-knihu Wonder Woman: Válkonoška si môžete okamžite stiahnuť v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link