Recenzia – Avengers: Nekonečná vojna,

Už je to desať rokov, čo Tony Stark schytal za priehrštie črepín a musel si zmontovať prvý oblek, aby sa dostal zo zajatia. Odvtedy nám ľudia z Marvelu takmer dvakrát do roka predstavovali hrdinov svojho univerza v ich dobrých i zlých chvíľach. Superhrdinov, antihrdinov a neobyčajných postavičiek postupne pribúdalo, až sa ich nakoniec nazbierala poriadna partia.

I keď „partia“ je tu silné slovo. Niektorí sa totiž nikdy nevideli. Voľaktorí sa videli, dokonca sa kamarátili, ale momentálne sa nemajú príliš v láske. Podaktorí sa zariadili výsostne sami pre seba a malicherné problémy vesmíru sú pre nich nepodstatné. Zjednotiť takéto klbko mačiek, to už chce naozaj impozantný motív. Alebo impozantného záporáka.

Priznajme si, trailery vyzerali strašidelne. Je ich proste priveľa. Toľko svojráznych osobností, pričom každá túži zostať pánom na svojom piesočku a každá má vlastnú predstavu o tom, ako tresnúť lopatočkou po hlave votrelca, ktorý si tam začne utľapkávať bábovčičky. No dočkáme sa prekvapenia. Pospájať množstvo motívov, svetov a individualít do jedného celku bola dozaista tvrdá práca, ale výsledok sa vydaril a takmer trojhodinová stopáž je využitá do poslednej sekundy. Navyše, keď začne prebierka, aj vám ľúto príde.

Film priamo nadväzuje na Thor: Ragnarok. Teda nezačína pre Asgard príliš dobre. Asgard je však len malé zrnko oproti tomu, čo nasleduje, a Thorova obeť zďaleka nie je posledná. Thanos, Gamorin adoptívny otec, má jasný cieľ: Keďže zdroje vo vesmíre nie sú bezodné, treba presadiť rázne riešenie. K tomu potrebuje všetkých šesť mocných artefaktov, ktoré nazývame Kamene nekonečna. Základ už má. Tie zvyšné sa snaží získať za každú cenu a akákoľvek smrť na tejto ceste je malým stupienkom k jeho méte. Nuž pripomeňme si, že jeden z artefaktov vlastní Zberateľ. Jeden bol na Asgarde. Jeden nosí v hlave Vision…

Pre lepší zážitok z Infinity War je dobré poznať aspoň kľúčové filmy z marvelovského vesmíru, pretože koho minula trebárs Občianska vojna, Ragnarok alebo Čierny panter, bude mať spočiatku trochu problémy s orientáciou. Prinajmenšom nepochopí narážky na predchádzajúce filmy. Pekne to dokumentuje napríklad krátky rozhovor, kde sa Thor, Peter Quill a Gamora sťažujú na svoje rodinné pomery. Thor, Star Lord, pubertálny Groot a samozrejme Benjamínček Spider-Man nesú na svojich pleciach podstatnú časť humornej zložky filmu, hoci Quillovo šašovstvo miestami prechádza do neodpustiteľného kreténizmu. Humor akomak vyvažuje nezvyčajne (na túto produkciu) pochmúrnu, temnú atmosféru, ktorou je snímok pretkaný. Zabudnime na rozjuchané farebné ohňostroje typické pre Marvel. V Nekonečnej vojne prevažujú zemité, tmavé, prípadne fialové odtiene, s ktorými bolestne ladí soundtrack. Dokonca aj zelenou sa tentokrát šetrilo.

Ak je postáv príliš veľa, emocionálne napätie, ktoré by malo osloviť diváka, často vyšumí do prázdna. Scenáristi ich preto rozdelili do menších funkčných celkov, respektíve párov. Zámer sa vydaril. Dojemnému vzťahu medzi Visionom a Scarlet Witch stačilo na vytvorenie hĺbky pár dramatických scén. Duo Tony Stark a Peter Parker za nimi svojím opatrným manévrovaním príliš nezaostávalo a Nataši stačilo povedať „Ahoj,“ a nielen Bruceovi sa v kine postavili všetky chlpy. Čo bola v podstate jediná Natašina významnejšia úloha. Vždy však bola väčšia než úloha niektorých článkonožcov a iných, ktorí sa do filmu ani nedostali. (Alebo ich prinajmenšom nebolo vidno.)

Ako bolo spomenuté, veľkým plusom filmu je hlavný záporák. Thanos je krutý, vypočítavý a cieľavedomý, ale nie je to bakaný ujo, ktorý robí zlo len preto, lebo to má v scenári. Pre svoje konanie má svoje logické zdôvodnenie. Aj keď jeho morálny kompas nezodpovedá predstavám Avengerov, Strážcov Galaxie, ba dokonca ani Doktora Strangea, nemá srdce z kameňa. Bohužiaľ. A tak sa na mnohých miestach vesmíru rozpúta neľútostný boj, ktorého finále sa odohrá práve tu, na našej hrude.

Záver je vážny. Nielen preto, že dnes mrú takí, ktorí doteraz nemreli. Vážny je preto, lebo vesmír Marvelu sa za tých desať rokov stal naším vlastným vesmírom. Avengeri a spol. sa medzitým stali našimi kamarátmi, vzormi, našou rodinou. Zostáva veľa otázok a možností, ako sa to všetko skončí, pričom len jedna odpoveď je správna. Znamená to, že nakoniec s Thanosom vybabre Pepper Potts?

Minulý rok sa DC pokúsilo natočiť tímovku v štýle Marvelu. Vieme, ako to dopadlo. Teraz Marvel natočil tímovku v štýle DC. A my môžeme len trpko ľutovať, že takto, páni a dámy, nevyzerala Justice League.

Hodnotenie: 90 %

Avengers: Nekonečná vojna (orig: Avengers: Infinity War)
Žáner: scifi, fantasy, akčný, dobrodružný
Výroba: USA, 2018
Trvanie filmu: 149 min.
Réžia: Anthony Russo, Joe Russo
Predloha: Stan Lee (komiks), Jack Kirby (komiks)
Scenář: Christopher Markus, Stephen McFeely
Hudba: Alan Silvestri
Hrajú: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Chris Evans, Scarlett Johansson, Don Cheadle, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chadwick Boseman, Zoe Saldana, Karen Gillan, Tom Hiddleston, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Anthony Mackie, Sebastian Stan, Idris Elba, Danai Gurira, Peter Dinklage a ďalší.